Blog

Bilişim Teknolojisinde (BT) Anabilgisayar (Mainframe) Hakkında Doğru Bilinen Yanlışlar

Top Reasons to Transform Digital Customer Journey in Insurance

• Kararlarınızı ne yönlendiriyor?

• Müşteri memnuniyeti mi yoksa başka bir şey mi?

• Tekerleği yeniden icat etmeye gerçekten devam etmek istiyor musunuz?

• BT ve IBM z ile ilgili sorularınız nelerdir?

Bilişim çalışanları olarak ana hedefimiz müşterilerimize her zaman en iyi hizmeti sunmaktır. Müşterilerin kısa cevap süreleri, yüksek hizmet kullanılabilirliği ve güvenli işlevsellik yaşadıklarında en mutlu olduklarına inanıyorum. IBM z, özellikle finans sektörü için bu özellikleri yerine getiriyor. En kritik hizmetler söz konusu olduğunda yöneticilere, üst düzey yöneticilere, BT personeline, yazılım mimarlarına, yapay zeka mimarlarına ve altyapı mimarlarına müşteri memnuniyeti adına ana bilgisayar platformlarını benimsemeleri ve yatırım yapmaları gerektiğini hatırlatmaktan vazgeçmeyeceğim.

Kavram yanılgıları ve bilgisizlik, karar vermede maliyetleri ve karmaşıklığı artırabilir. Ama bu bilinçsizlik neden var? Her şeyin ana bilgisayara geri konulmasını beklemiyorum. Ancak karar alınırken dünya çapında birçok durumda iş kollarında, yöneticilerinde, yazılım geliştirme birimlerinde ve BT yöneticilerinde ve departmanlarında önemli bir bilgisizlik ve yanlış anlama olduğunu görüyorum.

Müşterilerimiz %99,9999 kullanılabilirlik, iyi cevap süreleri, yüksek düzeyde işlevsellik ve güvenli hizmetler istiyor. Geçenlerde, mobil kullanıcıların bazı işlevler için yalnızca 2 saniyelik bekleme sürelerini kabul edebileceğini okudum. Kullanıcıların en büyük önceliği kullanılabilirliktir. Mobil bankacılığın ihtiyaç duydukları her an çalışmasını istiyorlar. Kredi kartlarının ihtiyaç duyduklarında çalışmasını istiyorlar. Arkasında ne yapıldığı umurlarında değil. Halihazırda elde ettiklerinden daha fazla güvenlik, daha fazla işlev ve daha iyi işlevsellik istiyorlar. Uzun yıllar boyunca, ana bilgisayar platformu, en güvenli ve en hızlı hizmetler aracılığıyla en yüksek verimi sağladı. Peki, bu yanlış anlama ve bilgisizlik neden devam ediyor?

İşte 2020’den, z16 henüz duyurulmadan önce, modernleştiriciler ve yeniden platform geliştiricilerin gerçek sonuçları hakkında düzenlenen anket sonuçlarını gösteren bir makale. İki ana cümle çok kritik ve tüm dünyada gördüklerim için geçerli.

  • Yeniden platform oluşturucular, ana bilgisayar platformunun modern işlevsellik özelliklerinden önemli ölçüde habersizdir.
  • Altyapı stratejilerine ilişkin karar verme rollerinde bulunan BT personeli arasında IBM z hakkında bariz yanlış anlamalar var.

İşte hepimizin düşünmesi gereken bazı sorular…

  • BT personelinize, iş yüklerinizi ana bilgisayar dışındaki platform değişikliğini yaptıktan sonra cevap süresi artışının ne olduğunu sordunuz mu?
  • Mikro hizmetler 2019’dan beri ana bilgisayar pazarında. Ekipleriniz bunu analiz edip karşılaştırma yaptı mı? Yoksa uygulamaları (ve hatta belki verileri) önceden orada ne olduğunu düşünmeden ana bilgisayarın dışına mı taşımaya çalışıyorsunuz? Teknik bir karşılaştırma yaptınız mı?
  • Yazılım mimarlarınız ana bilgisayarın tüm yeteneklerini anlıyor mu? İstedikleri mikro hizmetler ise, neden mikro hizmetin hangi platformda çalıştığı konusunda endişelenmeleri gerekiyor?
  • Altyapı mimari ekipleriniz ana bilgisayar platformundaki tüm yetenekleri biliyor mu? Modern diller, kapsayıcılar, web arayüzleri, güvenlik sınırları, yapay zeka yetenekleri, system z sunucularının performansı?
  • İşletme yöneticileriniz ana bilgisayarda neler olduğu ve diğer çözümlerle elde edilemeyen performansta yıldan yıla modernizasyon ve iyileştirme hakkında bilgilendiriliyor mu? BT ekipleri gibi bunun farkında olmayabilirler, ancak karar verme sorumluluğu onlardadır.
  • Bir anabilgisayarın maliyetini hesaplarken ve bir karşılaştırma yaparken, anabilgisayarı bir cihazmış gibi özetliyor musunuz – Donanım, Yazılım, sunucu ve depolama maliyetini tek bir öğe olarak ekliyor musunuz? Anabilgisayarın maliyetini dağıtılmış platform çözümleriyle karşılaştırırken ağ anahtar cihazlarını, ağ güvenlik cihazlarını ve tüm yazılım maliyetlerini sayıyor musunuz? Taşınırken kesintilerin maliyetini hesapladınız mı? Ya da müşteri memnuniyetine etkisi? Anabilgisayar ve DB üzerindeki işletim sistemi ve anabilgisayardaki TM’ler, daha küçük LPAR ve işletim sistemlerini yönetmelerine rağmen, dağıtılmış platformlardakilere benzer politikalar kullanır, öyleyse neden müşteriler genel olarak dağıtılmış platform maliyetlerini ayrı olarak hesaplarken anabilgisayarı tek bir öğe olarak toplamayı severler (sunucular, depolama, veri tabanı… ) Piyasada sıkça gördüğümüz bir yanlış da hesaplama yöntemidir. Bazı nedenlerden dolayı kullanıcılar ana bilgisayarı bir cihaz olarak özetlemeyi severler, belki de bu, gerçekte daha yüksek bir maliyeti olmasına rağmen, dağıtılmış platformlara yatırım yapma kararlarını daha fazla gizlemelerine yardımcı olur.
  • Anabilgisayar ekipleriniz genel BT organizasyonundan mı seçiliyor? BT altyapısının geleceğiyle ilgili kritik kararlardan haberdarlar mı? KubeCon konferans oturumlarından birinde sorulduğu gibi, bodrum katta her şeyden ayrı mı tutuluyorlar?
  • IBM z’de bir yazılım modernizasyonu perspektifinden anabilgisayarların işlevsel olarak ne sunduğunu mu soruyorsunuz? Hangi fırsatların var olduğunu bildiğinizden emin misiniz? Yoksa yazılım geliştiriciler sadece mikro hizmetlere ihtiyaçları olduğunu mu söylüyor?
  • Ağ maliyetlerini, ağ yazılımı maliyetlerini, güvenlik maliyetlerini, dağıtılmış tüm yazılım maliyetlerini dikkate almadan CPU maliyetlerini karşılaştırıyorsanız, bu gerçek bir karşılaştırma değildir. Güç ve veri merkezi maliyetlerini hiç saymıyorum!
  • Anabilgisayarda bir CPU yerine 20 dağıtılmış sunucu kullanabileceğinizi söylerken ağ geçiş maliyetlerini saydınız mı? Bu sunucular anında iletişim kurmayacaktır. Dağıtılmış sunucuların ek izleme ve güvenlik hizmetleri maliyetleri ne olacak?
  • Her yıl araştırma şirketlerinin yaptıklarını kontrol etmeyi denediniz mi? Öyleyse, bulut web hizmetleriyle ana bilgisayara geri döndüklerini fark etmiş olabilirsiniz! En iyi hibrit bulut çözümlerine sahip ana bilgisayarı neden henüz önermediler?
  • Anabilgisayar platform ekipleriniz, genel olarak BT departmanlarının dağıtılmış platformlardan daha fazla sunucu, depolama ve insan kaynağına sahip olması nedeniyle, BT kararlarında dağıtılmış platform ekiplerine kıyasla daha mı az rol oynuyor? Müşterilerinize sunduğunuz BT hizmetlerinde sunucu, depolama, yönetilen çalışan sayısı veya anabilgisayar platformunun kritik etkisine göre BT kararlarında rol mü veriyorsunuz? Bu karar sayılarla mı yoksa platformun kritik iş hizmetlerinize olan etki düzeyiyle mi ilgili? İkincisi ise, anabilgisayar platform ekipleri BT departmanlarında BT’nin geleceğinde daha büyük bir role sahip olacaktır. Ancak genel olarak piyasada bunun tam tersini görüyoruz. Bu, şirketler için kötü kararlar, kesintiler ve ana bilgisayar insan kaynaklarının kaybına neden olur ve bu da şirketler için geleceği daha riskli hale getirir.
  • 2019’dan beri ana bilgisayarlarda veya ana bilgisayarlarda çalışan taşıyıcılarda yapay zekayı duydunuz mu? Eğer öyleyse, yeteneklerini analiz etmeye çalışmadan bunların “reklam” olduğunu mu varsaydınız? Değilse, neden olmasın? Sektörde bir ilk olan çözümler nasıl yalnızca reklam olabilir? Bir şeyi takip etmeye çalışıyorsanız, pazarda birinci olamazsınız. IBM z16, sektörde bir ilktir. Bazı şirketler bunları dağıtılmış platformlarda uygulamaya başlamadan önce bile taşıyıcıların orada olduğunu biliyorum. Bunların hepsi önemli yanılgılardır. Unutmayın, şirketlerimiz için piyasadaki en iyi çözümleri sunmak en önemli hedefimizdir. Bunu yapmak için, olası tüm teknolojik çözümleri göz önünde bulundurmalı ve analiz etmeliyiz. Özellikle bankacılık ve finansal hizmetler için çok kritik olan bir platformda.
  • Yapay zeka modellerinizi yeniden kurgulamanız gerekmediğini biliyor muydunuz? IBM z16 ve kapsayıcılar, pazardaki tüm yapay zeka akışlarını destekler! Yalnızca IBM AI çözümleri değil, tüm AI çerçeveleri! Mevcut yapay zeka çözümlerinizi yeniden modellemeniz gerekmez.
  • Karar verirken müşteri hizmetleri cevap süresi değişikliklerini düşündünüz mü? Bir arkadaşımın “Uygulamalarım dağıtılmış bir platformda çalışırken, bir ana bilgisayarda çalışırken, iş hizmetlerim için sorgu yaparken aldığım performansı alamıyorum” dediğini hatırladım. Mobil hizmetler için müşteri hizmet sürelerini artırma kararı ne kadar güçlü olur? Müşterilerin en fazla dayanabileceği 2 saniyelik bekleme süresini düşünün. Bazı pazar analistlerinin görüşlerini takip ederseniz ve mikro hizmetleri dağıtılmış platformlarda uygulamak için ana bilgisayarda neler olduğunu düşünmezseniz, platformdan çıkmaya çalışırken hizmetlerini etkileyebilecekleri için mutlu olmazlar. Müşteriler bunu umursamıyor. Uygulamaları ana bilgisayardan uzaklaştırmak ve verilerin kalmasına izin vermek modernizasyon değildir. Verilerinizi uygulamalarınızdan ayırarak kazanamazsınız! Dijital dönüşüm, kapasite kaybetmeden modernizasyon demektir.
  • Zaman zaman gördüğüm kadarıyla ana bilgisayar ekipleri bazen kendilerinin çok farklı olduğunu düşünüyorlar! Sevgili ana bilgisayar ekipleri, lütfen kendinizi farklı görmeyin! Kendinizi ayırmak gelecekte size yardımcı olmayacak! Tüm BT personelinin anabilgisayar hakkında bir şeyler söylemesine, anabilgisayarla ilgilenmesine ve mimari ekipler ve dağıtılmış platform ekipleriyle tartışmalar yapmasına izin vermelisiniz. İşletim sisteminden veritabanı yönetimine kadar bu konuda fikirlerini ifade etmelerine izin verin. Mainframe, piyasadaki diğer platformlardan hiçbir farkı olmayan aynı temel politikalara sahiptir. Ana bilgisayar platformunun gücünü görmelerine izin verin. Onlara basitçe “Ana bilgisayar farklıdır, anlamazsınız!” demeyin. Farklı olmak, BT’deki diğer kişilerin sistemlerinizi yönetirken kararlarınızı ele almaması veya eleştirmemesi için size bir rahatlık alanı verebilir. Anabilgisayar itibarına da zarar verecek olan BT organizasyonu içindeki her şeyden ayrıdır. Ve zaten teknik olarak doğru DEĞİLDİR. Ana kritik politikalar aynıdır. Kurallar risk analizi konusunda da aynıdır. Risk analizi aynıdır. Bilgisayar bilgisayardır. Veritabanı veritabanıdır. İşletim sistemi işletim sistemidir. Bırakın dahil olsunlar ve yakınlardaki diğer tüm ekiplerle iletişim kursunlar. Başarılı bir BT altyapı uzmanının herhangi bir teknolojik platformda veya çözümde başarılı ve etkili olabileceğine inanıyorum! Oyunun kuralları farklı ama mental olarak aynı! İşletim Sistemi İşletim Sistemidir. Depolama depolamadır. Ayrıca, görüşlerinizi diğer BT personeli ile paylaşmak ve onlarla işbirliği yapmak, kuruluşunuza inanılmaz fırsatlar sunacaktır.
  • Anabilgisayar ekipleri, lütfen anabilgisayarın dokunulmaz olarak görülmesine izin vermeyin! Yazılım ekiplerinizin, mimari ekiplerinizin ve dağıtılmış platform ekiplerinizin ana bilgisayardaki öğeler üzerinde rahatça çalışmasına izin verirseniz, daha fazla işbirliği için harika fırsatlar çıkacaktır. Ana bilgisayarda geliştirme yapmaktan korkmamalılar. Geliştiricileriniz rahatça çalışırken işletim sistemlerini, veritabanlarını ve çeviri belleklerini korumak için uygulayabileceğiniz birçok teknik öğe var! İzleyin ve kuralları uygulayın. Sorunları ortaya çıkmadan önce bulmak için derin dalış yapın. Dünyada mainframe kadar çok performans alanına ve izleme kaydına sahip bir platform yoktur. Onları bulun ve kullanmaya başlayın! Ana bilgisayar dünyasında “izleyemiyorum” diyemezsiniz.
  • Bazı kuruluşlar, ana bilgisayar ekiplerinin kendi aralarında iletişim kurmasına izin verir – z/OS – DB-TM’ler. Bu yanlış, birçok soruna neden olur ve sorunları gidermeyi zorlaştırır. BT’deki her ekip, özellikle dağıtılmış ve ana bilgisayar ekipleri iletişim halinde olmalıdır. Çünkü birçok organizasyonda iş yükü içeriden değil, anabilgisayarın dışından gelmektedir. İş yükü z/OS’den DB’lere veya DB’lerden z/OS’ye gelmiyor. Gerçek müşteri iş yükü ana bilgisayarın dışında başlar. Bu nedenle iş ekipleri, yazılım uygulama ekipleri ve dağıtılmış platform yöneticileri ile ilişkilerinizi artırın. Ana bilgisayarda yeni başlayan birkaç uygulama vardır. Her işlem ön yüzde başlar! Öyleyse neden bu ekiplerle daha fazla iletişim kurmuyorsunuz! İş, organizasyonlarda inanılmaz derecede aktiftir, bu nedenle iş ekipleriyle de el ele çalışmalısınız. İş bir takım oyunudur, bu nedenle iş ekipleri ve ana bilgisayar ekipleri, organizasyonlarında müşteri memnuniyetini bir öncelik haline getirmek için birlikte çalışmalıdır. Artık “Biz altyapı ekibiyiz” veya “Uygulama akışını bilmemize gerek yok” diyemezsiniz. En iyi hizmeti verebilmek için uygulama akışını, dağıtık platform bağlantılarını ve bunların firmanızın müşteri hizmetlerine etkisini bilmelisiniz.

Ne yazık ki üst düzey yöneticilerinin kasıtlı olarak yayınladıkları önemli not ve raporlarla piyasadaki tek ana bilgisayar kullanıcısı olduğunu zanneden araştırma şirketleri var. Ana bilgisayar platformunu terk etmeyi öneren ve onu eski teknoloji olarak gören şirketler var. Bu şirketlerin yeni system z sunucuları (her 2 yılda bir yeni modeli çıkan) hakkında tek bir makalelerinin olmaması üzücü. Ana bilgisayar pazarındaki yeni özellikler, işlevler ve çözümler hakkında tek bir makaleleri yok. Linux kaç yaşında? Windows kaç yaşında? Neden anabilgisayar söz konusu olduğunda, yalnızca yıllardan bahsediyorlar da çeşitli çözümlerde nasıl modern ve endüstride bir ilk olduğundan bahsetmiyorlar? Keşke bu tür “piyasanın GERÇEK GERÇEKLERİ” dünya çapındaki yöneticilere tavsiyelerde bulunan araştırma şirketleri tarafından gösterilseydi. Ben üst düzey yönetici olsaydım bunun her yıl doğruluğunu kontrol ederdim. “Platform değişikliği yapan kişiler, ana bilgisayar platformunun modern yeteneklerinin farkında değildi” ifadesini okumak üzücü ve yine de şaşırtıcı değil. Ne yazık ki bazıları için yanlış anlama da olsa, bunun yalnızca reklam amaçlı olduğu düşünülüyor. Bu kavram yanılgılarının diğer “modaya uygun” konularda neden bulunmadığını sık sık merak ediyorum. Haber sadece belirli araştırma şirketlerinden gelmediği için mi? Sektörde ilk olan bir şeyi yalnızca reklam olarak tanımlayamazsınız – IBM Z’de çip üzerinde AI ve z16 ile kuantum güvenli sistemler içeren taşıyıcılar gibi.

Bunun değiştiğini görmekten memnunum. Tekerleği yeniden icat etmek pahalıdır! Sektörde bir ilk olan çözümleri kullanmak şirketlere inanılmaz olanaklar sağlayacaktır! IBM z, müşterilerinin gerçekten ihtiyaç duyduğu şeyi sağlıyor, bu nedenle artık bu yeteneklere gözümüzü kapamamalıyız.

Ana bilgisayar pazarı, IBM, Broadcom, BMC, Rocket Software gibi birkaç çok büyük yazılım sağlayıcısıyla çok büyük bir pazar. Ve dünya çapında anabilgisayar üzerinde harika ürünleri olan başka birçok büyük yazılım sağlayıcısı var! Bazı araştırma şirketlerin bu pazarı atladığını görmek üzücü.

  • Diğerleri platform dışı ile uğraşırken siz de en iyiyi en düşük fiyata alıp geleceğinizi inşa etmek istemez misiniz? Dağıtılmış platformlardaki taşıyıcılardaki güvenlik yaması sorunlarını çözerek tekerleği yeniden icat etmeye çalışmak; cevap sürelerinin iyileştirilmesi; veya en iyi yönetim araçlarını veya olağanüstü durum kurtarma çözümlerini mi buluyorsunuz? Öyleyse neden anabilgisayar platformundaki IBM z16’yı ve tüm modern yetenekleri dikkate almıyorsunuz?

Müşterilerin IBM z16’dan nasıl daha fazla yararlanabilecekleri hakkında gelecekte daha ayrıntılı olarak yazacağım.

MERAL TEMEL

Meral Temel, JFORCE / IBMz Champion’da Mainframe Platform Lideri / SHARE Association’da MVS Performans Proje Yöneticisidir.

 

Yazar: Meral Temel is a Mainframe Platform Leader at JFORCE / IBMz Champion /MVS Performance Project Manager at SHARE Association

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir